miércoles, 9 de octubre de 2013

Finalitats de l´educació


Quines són les finalitats de l´educació? Pareix que la resposta és unànime i que tots estariem d’acord amb els quatre pilars de l’educació que Delors exposa  a “La educación encierra un tesoro”, i que són: saber, saber fer, saber ser i saber conviure. Per Delors, l’educació és adquirir coneixements útils, una cultura general, i després saber utilitzar-los al llarg de la vida. Per tant, que l'individu siga capaç de possar en pràctica els seus coneixements. Que siga capaç de treballar en equip i adaptar-se a les situacions i que tingui respecte als altres. Així, l’educació no és només aprenentatge o adquisició de coneixements, sinó que la finalitat més important és desenvolupar el sentit crític de l'individu, fonamental per viure en societat. Però, la qüestió és que en la realitat, aquests principis de general acceptació, a la pràctica no s´aconsegueixen. I perquè no s´aconsegueixen? 

 Antoni Zavala, al seu llibre "11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias", critíca el caràcter propadèutic i selectiu de l'escola tradicional, és a dir, una educació que no té com a finalitat el plè desenvolupamnet de la persona, sinò que entén l´educació com una acumulació de coneixements i que té com a propòsit fundamental passar al següent nivell. Per tant, la manera d’ensenyar està basat en models de transmissió i reproducció verbal. Ademés, com a conseqüència del caràcter propedèutic de l’educació, l’escola esdevé també selectiva i discriminatòria per aquells que no aconsegueixen els coneixements acadèmics proposats , i que quedarian fora d’ella. La conclusió a la que arriba Zavala doncs, és que l’escola no ha estat pensada per portar a terme una formació integral de la persona. La realitat és que una tasca tant important, amb tanta responsabilitat, i tant complexa, no pot ser només de l’escola. Té que existir una corresponsabilitat, principalment entre escola i familia, i també amb el pròpi alumne. L’alumne ha de saber com i per què aprén. I és evident que l’alumne no aprén i s’educa només a l’escola, en paraules d’en Zavala “nos formamos a partir de todas las experiencias que recibimos y dejan huella en el constante proceso de construcción de nuestra personalitad”. Així doncs, tots tenim algun grau de responsabilitat i per tant el govern hauria de prendre mesures, com diu Antoni Zavala “(…)para que se promuevan experiencias educativas coherentes que incidan en el pleno desarrollo de la personalidad(...)” i, per tant, “(…) la obligación de los poderes públicos es establecer un sistema educativo que permita garantizar el pleno desarrollo de la personalidad de sus ciudadanos y ciudadanas (…)”.

En resum, tot i que l'escola tradicional i el model propedèutic i selectiu, encara té molta vigència; i tot i que, a vegades, pareix que anam capa enderrere com els crancs , hem de ser optimistas i pensar que l’educació som tots. I per tant, entre tots aconseguirem algun dia una formació més professionalitzadora i orientada a la formació integral de les persones. Però, i sobre tot, orientada al desenvolupament del sentit crític de l'individu, vital per viure a la societat actual.                                   
 


Días felices en la escuela
                             Autor: Partha Pratim Saha

No hay comentarios:

Publicar un comentario